Kolinan suomenkielinen koulu on perustettu vuonna 1926. Koulun perusti tuolloin kannatusyhdistys ja Maalahden kunta on ylläpitänyt koulua vuodesta 1928. Varsinainen koulurakennus valmistui 1930 ja laajennusosa 1987.

Kolinan koulu sijaitsi hyvien liikenneyhteyksien päässä, rauhallisessa, luonnonläheisessä paikassa Kolinan kylässä. Alue kuuluu Porintien halkomaan Långaminneen ja koulu on Maalahden Jurvantien varrella noin 13 km Maalahden keskustasta ja reilut 30 km Vaasasta. Uudessa osoitteessa, Myllykuja 8, syksystä 2015 aloittanut koulu nimettiin Maalahden suomenkieliseksi kouluksi.

Vuosina 1998-2007 Kolinan koulu oli kaksiopettajainen. Vuonna 2007 koulu muuttui kolmiopettajaiseksi ja vuonna 2016 jälleen kaksiopettajaiseksi.

Tarjoamme

-Turvallisen oppimisympäristön rauhallisessa kyläkoulussa

-Yksilöllisen opetuksen pienissä opetusryhmissä

-Hyvän ja rikkaan kieliohjelman. Englanti alkaa 3.luokalta ja ruotsi 5. luokalta. Oppilaat asuvat kaksikielisessä kunnassa ja osallistuvat mm. kunnan ruotsinkielisten koulujen urheilutapahtumiin.

-Oppilaat omaksuvat luonnollisen suhtautumisen kaksikielisyyteen ja saavat vankan pohjan toisen kotimaisen kielen jatko-opintoihin

-Hyvät perusvalmiudet tietokoneen käytössä. Tietokoneavusteinen opetus alkaa alaluokilta.